A boltláncokban összességében és termékkategóriánként vizsgálta a magyar termékek arányát az Élelmiszervizsgálati Közleményekben közölt kutatás. megállapításai szerint a boltokban kapható sonkáknak csak a fele magyar, a joghurtoknál még kisebb a magyar termékek aránya. Tízből egy tojás külföldről jön, de a friss tej és baromfi szinte kizárólag itthoni előállítású. A külföldi boltokban 75, a magyarokban 85 százalék a magyar termékek aránya.

A boltláncok - legyen az külföldi tulajdonú vagy magyar - szeretik reklámozni, hogy milyen sok magyar terméket árulnak. A mostani dinnyeszezonban például a Lidl jelezte, hogy kizárólag magyar dinnyét árusít, de a többiek is hangsúlyozzák sok-sok termék esetében, hogy magyar. Olyan kutatás azonban ritkán jelentik meg, amely megmutatja, hogy a boltláncokban összességében és termékkategóriánként pontosan mekkora a magyar termékek aránya.

Most azonban pontosan egy erről szóló kutatást közölt az Élelmiszervizsgálati Közlemények friss, júliusi száma. A Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi karának kutatói a cikk szerint arra jutottak, hogy nőtt a magyar termékek aránya a kínálatban: míg 2010-ben 75,5 százalékos volt a magyar élelmiszerek részesedése, 2014-ben már meghaladta a 78 százalékot, vagyis valamelyest javult a helyzet. (A magyar termék alatt hazai gyártású, vagyis magyarországi előállítású terméket kell érteni.) Az összkép javulást mutat, a részletes eredmények azonban felemás képet festenek. A külföldi boltláncokban 75 százalékos volt a magyar élelmiszerek aránya, a magyar boltláncokban pedig 85 százalékot mértek – idézi a kutatás eredményeit bemutató cikket a hvg.hu.

Beszédes eredmény született a különböző termékkategóriákban is. A legjobban a friss tejek és a baromfi szerepelt ebben az összevetésben, a lekvároknál, sonkáknál, joghurtoknál azonban nagyon rossz mutatókat értek el a magyar termékek: friss (tálcás) baromfi 99,6 százalék, friss tej 98,6 százalék, tojás 92,5 százalék. A sonkáknál rosszul szerepeltek a hazai termékek, a boltokban kaphatóak mindössze 51,1 százaléka volt magyar, ráadásul a külföldi láncokban az arányuk még alacsonyabb, 44,5 százalékot tett ki. A feldolgozott tejtermékeknél szintén kiábrándító eredmény született a magyar termékek szempontjából, amelyek a teljes kínálat kevesebb, mint felét adták. Ajoghurtoknál 42,1 százalékos volt a magyar arány, a nemzetközi boltláncokban pedig mindössze 33 százalékos volt az arányuk.